|
||||
![]() |
||||
![]() |
Heidegger, Martin: O humanismu – 52 stran Geniální, přímočaréa myšlenkově podstatné díloz pozdního období velkého analytika lidského bytí, autora tzv. „bible filosofů 20. století“ – knihy Bytía čas. Překlad Petr Kurka. |
|||
![]() |
||||
![]() |
Husserl, Edmund: Přednáškyk fenomenologii vnitřního časového vědomí – 145 stran Zakladatel fenomenologie Edmund Husserl odhaluje svoji fenomenologickou metodu při zkoumání problému časového vědomí. Analyzuje základní intelektní akty, jako je vněm, fantazie, obraznost, vzpomínka či časový názor, zejména však věnuje pozornost vztahu lidského vědomí jakožto vědomí časového. |
|||
![]() |
||||
![]() |
Jeníček, Tomáš: Franz Rosenzweig – 144 stran Studieo jednomz nejvýznamnějších myslitelů tzv. „filosofie dialogu“s důrazem na jeho analýzu smrtia výkladu lidského bytí jako da-sein. Vyčerpávající bibliografie. |
|||
![]() |
||||
![]() |
Pešek, Jiří: Proměny času ve vztahuk bytía jeho možnému smyslu | |||
![]() |
||||
![]() |
Poláková, Jolana: Myšlenkové tvoření - 100 stran
Analýza možností lidského myšlení jako konstruktivního procesu tvorby, kterým se člověk stává účastným na universálním pohybu světa. |
|||
![]() |
||||
![]() |
Rosenzweig, Franz: Nové myšlení – Úvod ke „Hvězdě vykoupení“ – 40 stran Jedná seo autorův samostatný komentář své filosofie, kterou presentovalv rozsáhlém díle ?Hvězda vykoupení?. |
|||
![]() |
![]() |
Feyerabend, Paul: Věda jako umění
Věda jako umění (1984) – je spisem, který vznikl na základě přednášek, které Feyerabend proslovilv letech 1981-3 na Eidgenössische Technische Hochschulev Curychu. Překonává tu tradiční představu neslučitelnosti teoretickéhoa estetického diskursua dějiny vědy chápe jako pluralitu stylů, kterou nacházímei v dějinách umění. Kritika naivní představyo pokroku ve věděa jejího autoritativního mocenského nároku se mu stává výchozím bodem mnoha provokativních úvah. |
|
![]() |
||
![]() |
Chalierová, Catherine: O filosofii E. Lévinase |
|
![]() |
||
![]() |
Chalierová, Catherine: Tři komentářek filosofii E. Lévinasea H. Jonase – 40 stran Zasvěcená autorka Catherine Chalierová ve svých třech komentářích postihuje některé zásadní pasážez díla E. Lévinasea H. Jonase,v nichž se podle jejího názoru objevují nově formulované otázky pro současnou filosofii. Tyto otázky se týkají zejména významu druhého, analýzy strachu, odpovědnostia zrození, to vše dovedeno do vrcholné úvahy knihyo významua postavení Boha ve světě po Osvětimi.? |
|
![]() |
||
![]() |
Kohák, Erazim: Pražské přednášky (Životv pravděa /post/moderní skepse) – 120 stan (Druhé, aktualizovanéa rozšířené vydání) Známý představitel morálnía ekologické filosofie prof. E. Kohák obhajuje ve svých přednáškách proti (post)moderní skepsi 20. století filosofii "životav pravdě"a nutnost neustálého hledání dobraa smyslu. E. Kohák zaměřuje celé své filosofické úsilí proti pasivitě, egoismua lhostejnosti člověka.d> |
|
![]() |
||
![]() |
Kohák, Erazim: Člověk, dobroa zlo (O smyslu životav zrcadle dějin) – 280 stran (dotisk) Průvodce po dějinách morálkya etického myšlenív kontextu jednotlivých historických epoch. |
|
![]() |
||
![]() |
Kohák, Erazim: Zorným úhlem filosofa
Erazim Kohák rád cituje T. G. Masaryka – „Být uvědomělým demokratem znamená filosoficky myslet.“ Život, který by se nechal bezmyšlenkovitě vláčet náladou či návykem, by nebyl plně životem. Kdoo životě nepřemýšlí, nežije. Je třeba vlastního kritického myšlení, byť někdyi bolí, protože cov myšlení přejímáme, třebai bezděky, tov životě konáváme. Kohákovy texty, přes veškerou šíři jejich záběru, nejsou jen prostým popisem světa ve smyslu časoprostorového výskytu. Jsou vesměs prolnuty sókratovským hledáním dobraa autorovým jednoznačným odmítáním morální lhostejnosti. Proti této lhostejnosti staví Kohák hradbu úsilío hledání dobraa pravdya úsilío poznávání, jak se tos námia se světem má. Přitom nemoralizuje, nevnucuje, co bychom měli za dobré považovat, nepředkládá hotové poučky – jen nastavuje zrcadla, ve kterých se můžeme nalézt. Jsou to zrcadla, která nutí čtenáře, aby přemýšlela hledal svou vlastní cestu. Schopnost jasně vyložiti obtížná témata přitom Kohákovi umožňuje, aby oslovil nejširší čtenářskou obec. |
|
![]() |
||
![]() |
Poláková, Jolana: Filosofie dialogu (Ebner, Buber, Lévinas, Rosenzweig, Vrána) – 98 stran Filosofie dialogu je jedenz nejinspirativnějších filosofických směrů 20. století,v němž je dialog chápán jako jedinečnýa neopakovatelný vztah. Kniha se zabývá myšlením předních představitelů tohoto směru. |
|
![]() |
||
![]() |
Poláková, Jolana: Dialogs Bohema filosofie Autorka posouvá filosofii dialogu do absolutní podoby dialogu osobys absolutním partnerem – Bohem. Odhaluje tak podstatné nároky dialogu jako vzájemné výzvyk proměněa transcendenci. |
|